Monday, September 8, 2008

Ev Kokusu


salonun ortasinda ütü yapmak bir türk gelenegidir
Her evin bir kokusu var. Yani bunca zaman burnum beni yaniltmiyorsa, her evin bir kokusu oldugunu dusunuyorum. Kokusuz ev gormedim bugune kadar, kokmayan. İyi ya da kötü, farketmez. Her ev kokar. Yemek kokar, tuvalet kokar, ayak kokar, cicek gibi kokar. Ama kokar. Cok da fena kokar. Ufakliktan kalan bir kabus perdesinden baska birsey degil tüm bunlar. Sık gorustugum arkadaslarimin evlerinde oyun oynamak icin gittigimde gozlerim kapali girsem de daireye, evi kokusundan taniyabilirdim. Bugun surekli balik pisen 4 nolu dairenin izdirabina "adamin balik yemesi lazimmis, rahatsizmis" ile cevap buluyorum. Hergun balik pazarinda gibiyiz. Sitkim siyrildi diyemiyorum bir yumusak yufka cikiyor dolaptan. Evi hamur gibi kokan arkadasin annesi evi firin olarak mi kullaniyordu hep merak ettim. Ne zaman girsem evde cigborek piserdi. Artik cigborek - cay fasillarindan gına gelmisti. Ogleden sonra bahcede azgincilik, sonra aksam üstü cigborek fasillarinda enerji depolamacilik. Tarifi zor, evde neyin o esansi ürettigini yillardir anlamadigim ortak bir nefretlik ev kokusu var. Bir haftadir alt kattan geliyor. Eskiden alt kat -eski komsu- haslanmis fasulye suyunu tuvalete bosaltinca, yukari feci bir kanalizasyonsu koku cikardi. Tuvaletinin kapisi acik kalmissa, ev yasanmaza dönüsürdü. Fasulye suyunu neden tuvalete bosalttigini da anlamazdik. Rivayet oydu. Bu fasulye suyuydu, koku bundandi. Firinci ev gibi, alt kat da bir donem kofte-piyaz salonu sanki. Neyse alt kattan koku nasil geliyor onu anlatayim. Oda penceresi acik, ki sicaktan pestil olmamak icin klimasiz odada aksamlari pencere hep acik, bu guzide koku alt katin oda penceresinen cikarak, israrla bir kavis cizerek yukari tirmanip odadan iceri daliyor. Ve kendimden geciriyor. Sanki yillar oncesinde, arkadasin evine davet etmesi ve eve girince bir yalan uydurup annem beni cagiriyor gidip bakmaliyim diye evin o igrenc kokusundan kacarcasina kendimi evin balkonuna atiyorum. O da ne, balkona bile alt katin balkonundan, bu sefer salonundan geldigi belli ayni koku. Kacis yok. Mutfaga gitsem yemek yapmaya baslayacagim. Bu koku nasil olusuyor, kaynagi ne? Eve biri ya da birileri ile gelirken dikkat ettigim ilk sey, evin kokusuna tepkisi. Kendimden biliyorum, kacicaksa kacabilitesi olsun insanlarin. Alisamadigimiz sadece kokular, farkli kokular..

7 comments:

voodoo girl said...

burnun seni yanıltmıyor; bence de her evin bir kokusu var.

n0s said...

sigara içenle içmeyen hemen belli oluyo :D

ta ta said...

her zamanki gibi tam üstüne bastın trofolo..koku olayı bitirir!
ben sevgilime,banyosunun yerleri bile şeftali kokan evinden dolayı aşık olagelmiştim.kaç ev değiştirdi,o koku değişmedi.ulan bekar evi,sürekli "temizlik" kokabilir mi yuh!sonra,ben bu çocuğu alayım,bizim evimizde mis kokar dedim.vallaha yanılmamışım!

Handan said...

başkasının/misafirin evimde tuvalete girmesi kadar beni ifrit eden bir şey yok! yatılı kalıyorsa misafir elden gelen bir şey yok, kullanacak tuveleti banyoyu, ama kardeşim öğleden sonra kahvesine gelmişken kullanma tuveletimi! bir başkası çıktıktan sonra tuvalete giremiyorum! her yeri yeniden ve yeniden ovmak gerekiyor.

bir eve girerken evet ilk koku çarpıyor burnuma, bir insanla karşı karşıya geldiğimde de bu böyle, ve kokusu ittiyse beni evin de insanın da şansı yok!

koku önemli mirim, hele yaz aylarında.

dchetin said...

ah handan vah handan...

Unknown said...

blog'u manyaklar basmi$

NYG said...

yeni ev kokusu var bi de..şimdi o koku burunlarda buram buram